Pages Navigation Menu

Vasili Kandinski si arta abstracta

Vasili Kandinski si arta abstracta

composition-vi-1913Inceputurile picturii abstracte moderne sunt legate de Vasili Kandinski, unul dintre cei mai importanti pictori ai secolului XX. Elocinta sa ca scriitor si mai ales talentul de pictor au dus arta vizuala dincolo de granitele realismului si ale naturalului, in zona abstractului, influentand generatiile urmatoare de artisti dornici sa exploreze semnificatia formelor abstracte.

Vasili Kandinski s-a nascut pe 4 decembrie 1866 in Moscova, intr-o familie de burghezi bogati, tatal sau avand o fabrica de ceai si putea oferi familiei sale o viata lipsita de griji si o educatie aleasa. In 1871, familia Kandinski se muta la Odessa, unde Vasili va incepe sa studieze pianul si violoncelul. Familia sa isi dorea pentru el o cariera de succes in avocatura, lucru la care nu se opune, dar simte din ce in ce mai puternic ca numai in timpul orelor de desen este cu adevarat liber. Urmeaza o perioada in care se dedica in totalitate carierei de avocat, remarcandu-se intre colegii sai. Vasili se insoara la varsta de 26 de ani cu verisoara sa, Anna Semiakina, continunad sa evolueze in acest domeniu pana la varsta de 30 de ani, cand ajunge profesor la facultatea din Moscova. In pofida unei vieti fara lipsuri si aparent fericite, Kandinski simte ca locul sau nu este aici si ia hotararea de a se dedica de data aceasta primei sale pasiuni, pictura. Momentul deciziei sale a culminat cu o expozitie a pictorilor impresionisti francezi in anul 1895, cand sufera un soc emotional la vederea tabloului semnat de Monet, „Capita cu fan”, care impreuna cu o reprezentatie impresionanta a lui Wagner in cadrul Teatrului Balsoi, il conving sa inceapa o cariera in arta.

In decembrie 1896 pleaca in Germania, la Munchen, unde se afla una dintre cele mai renumite Academii de Arta din Europa. Intre anii 1897 si 1899 studiaza la scoala condusa de pictorul Anton Azbel. Acesta se remarca din nou printre colegii sai, reusind sa isi termine studiile cu mai putine dificultati, ceea ce nu il scapa de critica adusa culorilor extrem de tari folosite in operele sale, motiv pentru care o perioada de timp va studia doar subiectul nuantelor situate intre alb si negru.

In primavara anului 1901 ia nastere grupul Phalanx, un grup nascut in spiritul opozitiei fata de academismul omniprezent in arta, organizand in cei 4 ani de existenta 12 expozitii, care luau apararea curentelor novatoare. In aceasta perioada Phalanx isi deschide propria scoala unde Vasili devine profesor de pictura si desen si unde isi incepe dezvoltarea sa ca teoretician al artei, incepand sa scrie diverse articole pe tema picturii, publicate la revistele de profil. Va publica inclusiv  cartea considerata una dintre fundamentele artei abstracte, „Spiritualul in arta”.

Viata incepe sa capete noi valente pentru Kandinski, care putin cate putin se rupe de toate vechile sale ocupatii. In 1902 se indragosteste de tanara artista Gabriela Munter si se desparte de sotia sa, petrecand din ce in ce mai mult timp cu aceasta, care se dovesdeste a fi mult mai aproape de universul sau artistic.

In perioada numita „Calaretul albastru”, dupa unul dintre tablourile sale celebre, Kandisnki incepe sa devina tot mai influent, creand cea mai mare parte a operei sale, de la peisaje si naturi moarte, la compozitii abstracte, precursoare ale unor opere lipsite de orice constrangeri. „Compozitia VII”, una dintre acestea, va fi desemnata ca fiind cea mai complexa opera a sa.

In ianuarie 1909, Kandisnski infiinteaza impreuna cu colegii sai un alt grup numit „Noua Societate Artistica”, fiind animati de acelasi nonconformism fata de arta oficiala.  In cadrul grupului organizeaza expozitii care prezinta operele unora dintre cele mai marcante personalitati artistice din acele vremuri, precum Picasso, Derain sau Braque, fapt ce declanseaza un scandal atat in randul publicului, cat si in randul criticilor de arta. Dupa izbucnirea Primului Razboi Mondial, Kandisnski este nevoit sa paraseasca orasul Munchen, fiind cetatean ru si deci persoana non grata. Acesta se intoarce la Moscova in anul 1914 unde o cunoaste pe fiica unui general, Nina Andreevska cu care se va casatori in anul 1917. Cu o situatie financiara favorabila, Kandisnski va ajuta la finantarea mai multor muzee si isi va reincepe activitatea didactica ca profesor de pictura. Dupa incheierea razboiului va tine seminarii atat in Europa, cat si in Statele Unite. Si opera sa va suferi cateva modificari. Aceasta devine mult mai organizata, mai geometrizata, avand un caracter din ce in ce mai abstract.

Conceptiile sale in arta devin din ce in ce mai criticate, iar in decembrie 1921, pleaca cu sotia la Berlin si nu se va mai intoarce niciodata in Rusia. In 1922 este numit profesor la Bauhaus, ceea ce va atrage si mai mult antipatia sistemului comunist, care nu considera arta sa ceva „sanatos”. Dupa ce nazistii inchid  Bauhaus in 1933, pleaca la Paris, unde isi va dezvolta si mai mult arta abstracta. Izolat artistic intr-un mic apartament din Paris, situat, la sfatul lui Marcel Duchamp, in periferia de vest a orasului, la Neuilly-sur-Seine, duce aici o viata linistita. In martie 1944 este diagnosticat cu arteroscleroza, afectiune care ii va aduce sfarsitul in acelasi an, la varsta de 78 de ani.

In iunie 2013, un tabloul semnat de Vasili Kandinski, ce dateaza din 1909, intitulat „Studie zu Improvisation, 3 1909” a fost vandut pentru suma de 21 de milioane de dolarui in cadrul unei licitatii organizate de casa Christie’s de la Londra. Tabloul reprezinta un cavaler mergand calare si face parte din seria de tablouri „revolutionare” pictate de Kandinski, cunoscuta sub denumirea de „Improvisations”, care marcheaza prima incursiune a artistului rus in domeniul abstractizarii.

Surse: artgeek.ro; agerpres.ro; reuters.com

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>