Pages Navigation Menu

Noaptea Sfantului Vasile: Moartea si invierea Timpului

Noaptea Sfantului Vasile: Moartea si invierea Timpului

 Jocurile cu masti, care comemorau si sarbatoreau, odinioara, moartea si învierea Timpului, nu se mai practica solstitinar, fiind mutate „in seara de Sfantul Vasile”, deci la cumpana tarziu convenita a anilor.

masti

Ion Dragusanu a consemnat in scrierile sa ca alaiurile cu masti cuprindeau, odinioara, Zeita Vetrei (Malanca, deci travestitul in femeie, şi la români, si la ucraineni), ursul (simbolul Ursei Mari, sub care locuiau populaţiile hyperboreene), cerbul (simbolul Capricornului, al lui Cernunos, deci al Timpului si la romsni, si la ucraineni), caiutii (simbolul lui Marte, amintind şi de primii calareti ai Europei, muntenii sau oamenii-cal, deci centaurii – la ucrainenii din judetul Suceava si la romanii din Boian se merge cu „Calul”, un singur „caiut”, dar confectionat dupa modelul „Cerbului”, insotit de un fel de bunghieri) si ostasii (bunghierii, de mai tarziu).

In satele romanesti din regiunea Cernauti si in cele uncrainene din judetul Suceava, se practica ritualul „Malancii”, vag desacralizat, si adesea (la Crasna, la Cupca, la Stanesti, la Opriseni, la Ciudei etc.) avand printre personaje, „ursul de paie”, de mult îndătinat si derivand din „omul de paie” al „jocurilor echinoctiale de toamna, ce aveau loc, de obicei, la rascruci de drum”.

In Bucovina, in jurul „Malancei” de Anul Nou, se creau masti-costume de urs din funii de paie. Dupa cum afirma Elena N. Voronca, „Urs se facea un flacau invelit peste tot cu un odgon de paie. Pentru mai mult haz il aprind, iar el se arunca in omat si se stinge”.

masti sf vasile

În satele rutene si hutule din judeţul Suceava, Anul Nou, serbat de ucraineni cei vechi, cei de inainte si cei de după crestinare (anul 988), precum si de cei de pana prin secolul al XV-lea, conform vechiului calendar roman, la 1 martie, mutat, in cele din urma, sub influenta polona si lituaniana a Calendarului Iulian, care stabilea ziua de 1 ianuarie drept prima zi a anului, de Sfantul Vasile, se antampina, acum, dupa obiceiul romanesc, care, fara indoiala, a imprumutat si elemente de folclor slav, dar si notiuni slave, cum ar fi „malanka”, definind, iniţial, toate jocurile cu masti, desi „malanka” este doar mascatul în femeie, simbolizand, sugubat, Zeita Vetrei, dupa cum scrie Ion Dragusanu in lucrarea sa „In noaptea spre Anul Nou, nu se doarme”.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>