Pages Navigation Menu

Jurnalismul, o profesie tânără

Jurnalismul, o profesie tânără

jurnalismul     Jurnalistul este un căutător și distribuitor de informații, uneori educă publicul, alteori este un lider de opinie și adesea încearcă să fie un creator de cultură care selectează și promovează valorile.

     În raport cu alte profesii, jurnalismul nu a reușit să delimiteze un corp clar de competențe specifice. Cu toate acestea, jurnalistul este cel care intră în contact cu o paletă de activități și domenii, cum ar fi: istoricul, actorul, economistul, activistul social, cadrul didactic, diplomatul, omul politic. În astfel de condiții, jurnalistul trebuie să fie o enciclopedie vie, pentru a fi capabil să poarte o discuție plauzibilă în orice situație, indiferent de interlocutor, și să poată transmite informația mai departe, către cititor.

     Profesia de jurnalist nu este clar definită în România și asta pentru că întâlnim în presă specialiști din domeniul IT, economiști, oameni de litere până la jurnaliști cu studii în domeniu. Totuși, pentru a deveni jurnalist, pe lângă cele afirmate mai sus, un aspirant la această profesie trebuie să cunoască normele gramaticale ale limbii române, să aibă măcar cunoștințe legislative minime, să vorbească una-două limbi străine, să aibă cunoștințe geografie și istorice cât mai vaste. O solidă cultură generală îl va ajuta pe viitorul  jurnalist să facă legături cu evenimente anterioare și să construiască știri noi.

Moderatorii din România

     Calitățile jurnalistului din România sunt dintre cele mai vaste: de la persoana impulsivă, vulcanică, temperamentală până la cealaltă extremă: liniștită, cu situația sub control chiar și calmă fiind. Un jurnalist ar trebui în primul rând să știe să asculte, apoi să completeze, doar dacă situația o cere. Mulți moderatori din România uită care este rolul lor și pe parcursul celor 50 de minute de emisie foarte puțin timp le acordă invitaților (un exemplu elocvent în acest caz este Mircea Dinescu). Pe lângă calitatea de a fi curios, specifică unui jurnalist, acesta ar trebui să anticipeze evenimentele, însă dacă este informat, acest lucru va fi ușor de realizat.

     Facultățile de profil îi ajută pe tinerii jurnaliști să se adapteze situațiilor și mediilor diverse din redacții. Teoria ne vorbește un spațiu ideal unde ne-am dori cu toții să ne desfășurăm activitatea, ne oferă un Cod Deontologic, o Biblie a jurnalismului de calitate, însă confruntarea cu realitatea este uneori dură și greu de acceptat. Puțini sunt cei care au curajul să riposteze, pentru că sunt conștienți de consecințe. Facultatea oferă studenților cunoștințe, îi învață noțiunile elementare, le completează bagajul de cultură generală. Totodată, facultățile de profil din România nu  pot oferi în condițiile actuale mai mult decât cunoștințe. Ca o sugestie totuși, poate ar trebui să existe un grad mai mare de exigență în ceea ce privește practica anuală, însă până la noi ordine, studenții vor continua să-și procure adeverințe de la instituții tot mai anonime.

Jurnalismul nu e despre educaţie

     Misiunile jurnalistului de astăzi sunt cea de a crea divertisment și cea de a informa. Dezbaterile, talk-show-rile centrate pe teme elevate sunt orientate spre divertisment; producătorii au ajuns la concluzia că astfel vor reuși să atragă audiențe. Misiunea de a informa o întâlnim în toate jurnalele și acesta este de fapt principalul rol al jurnalistului. În teorie, jurnalistul trebuie să educe, însă principala sa misiune este cea de a informa pentru că de educație se ocupă școala, mediul universitar.

     Jurnalismul în România este încă o profesie tânără și asta pentru că nu a reușit să-și închidă complet granițele, suportă presiuni puternice din partea clasei politice și a oamenilor de afaceri, deși a făcut progrese în stabilizarea tehnicilor de lucru, jurnalismul se mai bazează în multe situații pe procedee „ad hoc” și pe improvizații.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>