Pages Navigation Menu

Good night, and Good luck

Good night, and Good luck

2

Drama „Good night, and Good luck” (2005), cu șase nominalizări la Oscar (2006) și patru la Premiile Globul de Aur (2006), redă atmosfera din redacțiile americane ale anilor `40-`50 in condițiile în care comunismul împânzea Europa, iar Americanii se simțeau în pericol.

Protagoniștii filmului „Good night, and Good luck”, printre care reporterul CBS Edward R. Murrow, producatorul său, Fred Friendly, Shirley Wershba și mulți alții dezvoltă și redau tipurile de conflicte și constrângeri profesionale și organizaționale la care sunt supuși jurnaliștii, relațiile organizaționale, profesionale și personale din redacție, cât și conexiunea dintre funcțiile economică și informativă a mass-mediei, dar și impactul activității jurnaliștilor.

În anul 1935, Ed. Murrow și-a început cariera la CBS și a rămas cunoscut în istoria televiziunii și radiofoniei datorită emisiunilor sale „Aici Londra” (de la sfârșitul celui de-al doilea Război Mondial), „Vezi acum” (un documentar de știri) și popularei „De la persoană la persoană”, dar și datorită luptei sale istorice cu senatorul Joseph McCanthy.

4

Drama „Good night, and Good luck” debutează cu discursul siropos al lui Ed. Murrow rostit în cadrul unei gale a Asociației de Radio și Televiziune din 25 octombrie 1958, în care acesta vorbește despre responsabilitate radioului și a televiziunii și denunță gradul de nepăsarea al societății civile. Acțiunea filmului se axează pe tensiunile din America, ce au fost cauzate de amenințarea comunismului ce a pus stăpânire de Europa de Est, accentuată de acuzațiile publice aduse de senatorul Joseph McCarthy în legătură cu infiltrarea în guvernul Statelor Unite a 200 de comuniști.

Regizorul George Clooney impresionează subtil,  într-o atmosferă de fotografie alb-negru, redând haosul și relațiile care se formează în interiorul redacției CBS. Pentru că s-au fost folosit imagini alb-negru din anii 50, regizorul a decis ca tot filmul să se deruleze în aceeași manieră, dar și pentru a da autenticitate evenimentelor.

Marea majoritate a presei americane a ocolit un conflict cu senatorul McCarthy de frică să nu intre sub vreo acuzare de spionaj. Excepțiile nu au întârziat să apară, și Ed. Murrow împreună cu Fred Friendly au decis să-l provoace pe McCarthy.

În interiorul departamentelor mass-media pot apărea diferite conflicte. Editorii și conducerea redacției sunt mai apropiați de sferele de influență politică și economică și au tendința de a se transforma dintr-o „putere rivală” într-o „putere complice”. Fără a fi total manipulați de sursele externe de presiune, ei sunt totuși mult mai conciliați și mai dispuși la compromis (Mihai Coman, 2007, p.289). De exemplu, când editorul Friendly și Murrow erau gata să facă public subiectul în care Armata era prezentată drept o instituție coruptă, Jeff Daniels a rispostat spunând că trebuie să aibă o întâlnire cu William Paley și Alcoa, sponsorii emisiunii, personaje care au contracte cu Armata. Astfel prezentarea cazului ar fi determinat consecințe grave din punct de vedere financiar, ceea ce ar fi afectat direct resursele emisiunii „De la persoană la persoană”. Sigur că Murrow va fi invitat după difuzarea emisiunii în biroul dlui Paley, care-i va reproșa fapta necugetată, ba chiar îl va pune în gardă în privința urmărilor în cazul în care nu are dovezi potrivite.

Dimensiunea pragmatică a funcției de informare este subliniată, în terminologia americană, prin utilizarea expresiei „funcție de supraveghere”, ce accentuează statutul de control al realului pe care îl are presa (Mihai Coman, 2007, p. 111). Funcția de informare se împletește în acest caz cu funcția economică, însă jurnaliștii CBS nu au ținut cont de amenințările lui Jeff Daniels și au mers pe  firul evenimentelor, fapt ce a determinat în cele din urmă un real succes, chiar dacă prețul plătit a fost mare: viețile personale.

În ceea ce privește relațiile dintre jurnaliști, M. Mathien afirmă că într-o redacție există mai multe tipuri de ierarhii, care se intersectează și, uneori, se anulează reciproc (Mihai Coman, 2007 apud M.Mathien, 1992). Unele dintre ele sunt ierarhiile oficiale – director, redactor-șef, secretar de redacție (cum ar fi: William Paley, Fred Friendly etc ), ierarhii de competență (Joe Wershba), ierarhii afective (Shirley Wershba, Joe Wershba). Una dintre regulile instituție de presă CBS era interzicerea mariajului între angajați, fapt încălcat de Joe și Shirley, ceea ce a condus la demiterea celor doi.

3

Conflictele dintre normele de divertisment și cele profesionale se observă cel mai bine în televiziune, unde normele de divertisment sunt dominant, spre deosebire de presa scrisă, unde există un oarecare echilibru (Mihai Coman, 2007, p. 290). În filmul „Good night, and Good luck” întâlnim conflicte în Murrow și Friendly, între Friendly și cei doi colonei, între Murrow și William Paley. După C. Bantz, structura eteroclitică a redacției, corelată cu acumularea presiunilor externe, creează o configurație profesională aparte, dominată de o stare endemică de conflict. Astfel, confruntarea devine o constantă structurală a organizației jurnalistice și a vieții profesionale din mass-media.

Conflict există și între Joe Wershba – Donald Surine. Cel din urmă îl informează pe Joe că Murrow este simpatizant comunist încă din 1930 și că acest partizanat i-ar fi adus anumite beneficii, printre care și sponsorizarea unei călătorii la Moscova. Joe își desfășoară activitatea în aceeași redacție cu Murrow și astfel intervine sentimentul de colegialitate, iar informația primită de la Donald devine „cusută cu ață albă”.

Toată această campanie mediatică dusă împotriva senatorului Joseph McCarthy a avut un puternic impact asupra audienței. Postul de televiziune CBS a reușit să-l demascheze pe senator, demonstrând cu dovezi că este un creator de zvonuri și temeri nefondate. Această reușită le-a afectat enorm viețile personale ale jurnaliștilor (în special Friendly și Murrow), însă, cu toate acestea, și-au susținut opiniile până la capăt și au contribuit la „detronarea” unuia dintre cei mai controversați senatori din istoria Americii.

Bibliografie:

Coman, Mihai, 2007, Introducere în sistemul mass-media, Polirom, Iași

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>