Pages Navigation Menu

Drumurile bijuterie ale Carpatilor – mandrie de dictator

Drumurile bijuterie ale Carpatilor – mandrie de dictator

Din Oltenia in Transilvania, peste muntii Parang si din Transilvania in Muntenia, strapungand muntii Fagaras, se intind doua drumuri bijuterie ale Carpatilor romanesti: Transalpina si Transfagarasanul. Comori ascunse in creier de munte care iti taie rasuflarea prin peisajele pitoresti si prin placerea de a conduce, ele s-au nascut defapt din necesitati militare si au devenit apoi capriciile dictatorilor romani.

Transalpina road crossing the mountains
Povestile locului spun ca Transalpina a fost la inceput doar o poteca pastoreasca pe margine de prapastie pe care romanii din Transilvania fugeau peste munti de oropsirea strainilor: Poteca dracului. In primul razboi mondial germanii o reconstruiesc si o pietruiesc din ratiuni militare.
Transalpina moderna se naste in 1938, cand, cu amintirea legendei proaspata in memoria comunitatii, regale Carol al doilea inaugureaza Drumul Regelui. Era considerat la acea vreme un drum de o mare realizare tehnica, cu importanta economica, strategica si militara, o perla inginereasca a coroanei carliste, numai buna de gadilat orgoliul regal. Dar dupa al doilea razboi mondial a fost lasat in paragina pana in 2012 cand a inceput asfaltarea lui.
Mai putin cunoscut decat Transfagarasanul, Transalpina este drumul cel mai inalt din Romania care poate fi traversat cu masina (punctul maxim – Pasul Urdele, 2145 m). In ultimii ani a devenit unul din drumurile obligatoriu de strabatut pentru ca niciun sofer nu s-ar plictisi pe serpentinele insiruite prin munti. Traseul seamana izbitor de mult cu soselele inalte din Alpi si iti lasa intr-adevar senzatia ca participi la Turul Frantei, mai ales ca cicloturismul e un sport care ia avant in zona.

transfagarasan-2284x1024
La mijlocul anilor saptezeci si din semnatura proletara a urmatorului dictator se naste Transfagarasanul, sau Drumul dintre nori, iarasi drum strategic peste muntii Fagarasului, construit ca raspuns la invadarea Cehoslovaciei de Uniunea Sovietica. El trebuia sa asigure o cale de acces militar rapid in munti daca Romania urma sa aiba aceeasi soarta.
Realizarea lui a cerut eforturi si sacrificii umane bine ascunse. Cifrele oficiale vorbesc de 40 de militari morti in timpul lucrarilor, insa muncitorii care au ramas in viata isi amintesc de cateva sute de victime. Dar mai sunt unele guri care spun ca Transfagarasanul a fost taiat in stanca la doua mii de metri altitudine doar ca sa depaseasca frumusetea pitoreasca si grandoarea Drumului Regelui din muntii Parang.
Capriciu de dictator sau nu, Transfagarasanul ramane unul dintre cele mai fascinante drumuri din lume, cu peisaje salbatice, curbe periculoase, diferente de nivel, stanci, prapastii si cascade abrupte, o provocare placuta pentru orice sofer.
Daca ne intrebati Transalpina sau Transfagarasan sa stiti ca e greu de ales, pentru ca cele doua drumuri nu pot fi comparate. Unul se intinde pe un platou montan la inaltimi ametitoare, celalalt serpuieste printre creste de munti si capre negre. Primul ne aminteste de epoca de aur din perioada interbelica, celalalt de gustul amar al realizarilor comuniste. Va invitam sa alegeti singuri cu volanul intre degete.

Sursa: romaniatraveldestinations.com

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>