Pages Navigation Menu

Companiile aeriene produc o gaura la bugetul UE de 39 miliarde euro pe an

Companiile aeriene produc o gaura la bugetul UE de 39 miliarde euro pe an

Turbulentele de pe pietele financiare, masurile de austeritate, dar si cresterea preturilor la carburanti din ultimii ani au afectat substantial profitul marilor companii aeriene. Mai mult decat atat,  cele mai mari grupuri de transporturi aeriene din Europa, precum Air France-KLM, Deutsche Lufthansa sau British Airways-Iberia refuza sa mai faca investitii pe termen mediu si lung si au anuntat deja pentru 2014 importante reduceri de personal. In ciuda situatiei dezastruase in care se afla acest sector, nori si mai negri ameninta transporturile pe calea aerului, nori care ar putea transforma acesta adevarata industrie intr-o amintire… Cum ar fi posibil acest lucru?

 zboruri

Pana acum, singura masura reala luata de UE prin Banca Central Europeana pentru diminuarea efectelor crizei a fost tiparirea de bani si “sponsorizarea” tarilor cu probleme  din PIIGS (Portugalia, Italia, Irlanda, Grecia, Spania). De asemenea, au beneficiat de sute de miliarde de euro si celalte tari din Uniunea Europeana, bani care au ajuns in trezoreriile bancilor comerciale cu scopul de a relansa creditarea si de a pregati astfel terenul iesirii din criza. Dar nu a fost asa. Criza s-a agravat, iar oficialii europeni nu mai stiu ce sa faca si-si dau buzunarele peste cap pentru a gasi noi surse de bani “buni”, netipariti. Si au si gasit o sursa importanta dar care risca falimentarea intregii industrii aeronautice europene. In timp ce fiecare firma, oricat de mica dar si fiecare consumator din UE este obligat sa plateasca o taxa de 48 de eurocenti/litru de combustibil la fiecare alimentare a autovehiculului, marile linii aeriene – atat din interiorul, cat si din afara spatiului Uniunii Europene – nu platesc nicio taxa pentru combustibili. Daca ar face-o, veniturile din taxele colectate de la aceste companii ar fi de aproximativ 32 de miliarde euro anual. La aceasta suma se adauga aproximativ 7,1 miliarde euro, ce ar trebui sa provina din colectarea TVA, de la care biletele pentru zboruri internationale sunt in prezent exceptate. Astfel, potrivit unui raport realizat de compania de consultata olandeza CE Delft pentru Federatia Transport & Environment (T&E), statele UE pierd 39 miliarde euro anual, suma ce reprezinta taxa pe valoare adaugata (TVA) si taxele de combustibil pe care transportatorii aerieni nu le platesc. Potrivit raportului, aceasta pierdere importanta este cauzata de legislatia depasita a UE, care  scuteste zborurile internationale de plata taxelor de combustibil si de la TVA ce se aplica celorlalte moduri de transport (naval si terestru), taxa care se percepe pentru aproape toate bunurile de consum.

Paradisuri fiscale in aer

”Liniile aeriene internationale sunt ca niste paradisuri fiscale, scutite inexplicabil de unele taxe de baza, pe care fiecare cetatean si companie din UE sunt obligati sa le plateasca. Cu totii suntem obligati sa platim TVA pentru produsele pe care le cumparam si taxe de combustibil atunci cand alimentam rezervoarele masinilor. Dar cumva este ok si legal pentru companiile aeriene sa fie lasate sa scape de taxe, la fel ca in cazul Starbucks si Amazon, in special in contextul in care statisticile arata ca majoritatea clientilor lor provin dintr-o zona cu venituri peste medie. Guvernele UE ar trebui sa profite de aceasta oportunitate si sa culeaga acest <fruct> aflat la indemana pentru a genera veniturile de care au atata nevoie pentru a acoperi deficitul bugetar”, a declarat Aoife O’Leary, ofiter de politici in domeniul aviatiei in cadrul T&E si consultant in cadrul CE. Mai mult decat atat, emisiile de gaze cu efect de sera din sectorul transportului aerian au cel mai mare impact asupra climei, fiind responsabil pentru 5% din emisiile ce cauzeaza schimbarile climatice. Emisiile de gaze cu efect de sera din acest sector cresc constant cu 4-5% pe an la nivel global, fara sa se intrevada masuri de reducere a acestora. ”Aceste scutiri de taxe si subventii echivaleaza cu un permis guvernamental de incalzire a planetei. Vorbim despre aceleasi linii aeriene care se opun legislatiei UE privind schimbarile climatice. De asemenea, subventiile ofera pe nedrept un avantaj companiilor aeriene, fata de alte tipuri de transport si adanceste deficitul financiar cu efecte sociale profunde. Solicitam statelor membre UE sa opreasca subventionarea expansiunii poluante a aviatiei”, a conchis O’Leary. Cu siguranta ca in viitorul apropiat UE va alege sa perceapa TVA si de la operatorii aerieni. Ce va insemna acest lucru pentru industrie doar se banuieste dar cu siguranta vom vedea tot mai putine avioane pe cer.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>