Pages Navigation Menu

Cea mai penibilă globalizare

Cea mai penibilă globalizare

earth-map-huge

Nu intenţionez să încerc acum – şi aici – să inventariez avantajele şi, în paralel, dezavantajele globalizării; ne aflăm prinşi într-o evoluţie, şi într-un proces, fenomen, care este produsul ineluctabil al dezvoltării ştiinţifice şi tehnologice a umanităţii precum şi al marilor acumulări de capitaluri, însoţite de capacitate rezultată din factorii menţionaţi a posibilităţii de a utiliza forţa de muncă obţinând pentru capital avantajul maxim sub raportul formării profesionale, abundenţei şi preţului. În general nu avem a aproba globalizarea, căci ea nu depinde în nici un fel de o voinţă politico-istorică,  sau de altă natură, oricât de eficientă altminteri; nu avem  nici a o dezaproba, căci faptul ar fi ineficient, deci inutil. Există  o privinţă un aspect al lucrurilor în care, însă, globalizarea este globalizare numai întrucât se doreşte a fi manifestare a umanităţii în ansamblul ei şi acest lucru nu se poate pune în practică decât la timpul viitor, deci prin copii şi prin oamenii foarte tineri. Este vorba de modul  în care sunt educaţi aceştia.

La nivelul educaţiei  copilului, adolescentului şi adultului foarte tânăr diversitatea culturală este acum anihilată. Modelele după care acest proces este indus au fost create încă înainte de Cel de al Doilea Război Mondial. Lucrurile au început frumos, figurile centrale utilizate în formarea viitorului cetăţean al lumii fiind foarte simpaticul şi viteazul Mickey Mouse şi curajosul cowboy. Aceste personaje s-au substituit progresiv tuturor eroilor naţionali – Făt Frumos, frumoasa Ileana şi toţi ceilalţi. Mai rezistau eroii mitologici, ai Iliadei şi Odiseei, ai Cântării Nibelungilor, poate chiar şi Tristan, cu a sa Isoldă, însă aceştia făceau încă o figură prezentă doar în mediile intelectuale şi erau, ei  înşişi, personaje ce se impuneau, cât se impuneau , în cadrul globalizării.

Atotputernicia lui Mickey Mouse şi a cowboy-ului nu era una negativă – globalizarea după coordonatele lor nu putea fi socotită regretabilă ci era, în multe privinţe, chiar avantajoasă şi nobilă. S-ar putea spune că aici, în această globalizare, funcţiona nu un factor intenţional, ci un succes pur comercial – acesta din urmă era însă, în fapt, doar exploatat. Un editorial din săptămânalul ,, Time’’ spunea acum câţiva ani că lupta Occidentului cu eventualii săi adversare trebuie să decurgă după sistemul lui  George Kennan: containement and contamination. Se adăoga, în final, că succesul va fi dat de lansarea ,, adevăraţilor câini ai războiului’’, dintre care primul citat era tocmai atât de atractivul şoricel al desenelor animate. Până la acesta însă merita să ne bucurăm de contaminarea educaţiei copiilor acestei planete, presupusă a fi a oamenilor.

Suntem, oare, atenţi la ceea ce mediile specializate în programele pentru copii sau tineri le oferă astăzi acestora? Totul este politică tradusă într-un imaginar paranoic: distrugerea  planetei, distrugerea galaxiei, distrugerea universului – apoi salvarea planetei, salvarea galaxiei, salvarea universului , monştrii, moarte, controlul creierelor şi alte lucruri asemenea purtate  prin apelul la personaje monstruoase,  şi diforme   precum intenţiile şi intelectul producătorilor lor. Totul este transformat în agresivitate şi megalomanie.

Pe când revenirea la apelul adresat vârstelor tinere pe calea valorilor naţionale, utilizate prin modele, ca vectori ai educaţiei?  Mutilarea viziunii asupra lumii  la vârste foarte tinere este cea mai urâtă, dacă nu şi cea mai gravă agresiune la adresa umanului.  Mai rezistă, ca factori de autentică educaţie şcolile, în ţările în care mai rezistă şi, neîndoielnic, bisericile plus modelul uman imediat al părinţilor, acesta chiar dacă uneori devalorizat intenţionat de aceleaşi medii specializate.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>