Pages Navigation Menu

69 de ani de RADIO

69  de ani de RADIO

Celebrata la 13 februarie, începând cu anul 2012, Ziua Mondiala a Radioului marcheaza prima emisie a postului de radio al Națiunilor Unite, ce a fost difuzată în 1946.

Cu toate că radiodifuziunea şi-a făcut apariţia după Primul Război Mondial, actul său de naştere este dificil de datat, cum cum afirmă Irene Joanescu în „Radioul modern” (1999), deoarece experimentele se confundă deseori cu primele programe difuzate regulat.

Redacția de Radio - BBC

Redacția de Radio – BBC

De-a lungul anilor 1920, în societăţile cele mai angajate în industrializare, radiodifuzarea transforma lumea informaţiilor publice şi a comunicării sociale, căpătând statut de activitate industrială şi, în acelaşi timp, intelectuală.

Pe măsură ce tehnica şi tehnologia se perfecţionau, studiourile începeau să-şi deschidă porţile pentru a primi muzicieni, artişti şi comentatori. Odată cu mărirea puterii emiţătoarelor a crescut exponenţial numărul receptoarelor. La sfârşitul anilor ’30, telegraful fără fir devenea radio.

 În primele decenii ale existenţei sale transmisia se realiza în modulaţie de amplitudune (AM) – pe unde medii, lungi şi scurte -, conţinuturile programelor erau generaliste, iar receptoarele erau fixe. În deceniul 6 au apărut tranzistorul şi circuitul integrat. Atunci receptoarele au devenit mobile şi mai ieftine.

 În acelaşi timp s-a impus televiziunea. Radioul i-a cedat atunci dramatizările, foiletoanele, varietăţile, iar el s-a limitat la muzică şi informaţii. Apariţia serviciului FM (modulaţie de frecvenţă) a impus o calitate superioară a sunetului, dar şi o arie mai mică de acoperire.

Peste tot în lume s-au înfiinţat mici posturi, în acelaşi timp locale şi specializate, cel mai adesea cu format muzical.

Radioul rămâne astăzi canalul cel mai accesibil şi, deci, cel mai utilizat, chiar şi în ţările dezvoltate: în Statele Unite, de exemplu, statisticile arată că 98% din populaţie ascultă un post cel puţin o dată pe săptămână. Ca instituţie, el nu are nevoie de o infrastructură complicată, iar consumatorii necesită doar puţine investiţii şi, în plus, nu trebuie să fie alfabetizaţi.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>