Pages Navigation Menu

5 Intrebari pe care trebuie sa ti le pui inainte de a porni o afacere

5 Intrebari pe care trebuie sa ti le pui inainte de a porni o afacere

2510_82294999696_3694812_n

Vrei sa fii antreprenor? Dar oare este antreprenoriatul de tine? Ce inseamna sa construiesti o afacere de succes? Acestea ar fi doar cateva dintre intrebarile la care ar trebui sa ai un raspuns, inainte de a incepe o afacere, nu doar un hobby.

Ca iti doresti sa fii pe picioarele tale nu mai are rost sa dezbatem. Ori vrei un business, ori nu vrei… Nu prea e cale de mijloc. Daca, insa, ai decis sa pornesti la drum pe cont propriu, e bine sa o faci cu cap si sa iti calculezi bine pasii, pentru ca mai tarziu sa nu realizezi ca ai pierdut timp, bani si energie pentru nimic.

OK! Ai ajuns la concluzia ca vrei propriul tau business… Nimic rau in asta, indiferent care este definitia succesului pentru tine, sunt cateva caracteristici comune unei afaceri de success, iar pentru a ajunge sa detii o “afacere de succes”, trebuie sa ai în minte cateva detalii dupa care sa te ghidezi. Iata cateva intrebari pe care trebuie sa ti le pui ai la care sa raspunzi sincer, inainte chiar de a face primul pas in lumea antreprenoriatului:

1. Sunt interesat(a) cu adevarat de ideea de responsabilitate si de a avea propria raspundere?

Sigur, e frumos sa te poti trezi la ce ora vrei si sa iti faci singur programul si suna fantastic de bine sa spui ca esti “director general”, “proprietarul unei afaceri”, “manager”, “patron” sau cum vrei tu sa te denumeati. Esti insa dispus sa iti asumi aceasta responsabilitate? Odata cu programul flexibil al unui business propriu vin noptile pierdute la birou (sau poate doar muncind, pentru ca nu ai inca un birou), viata pentru munca (si nu munca pentru viata), noptile nedormite datorita stresului zilei de maine si nu numai. Odata cu responsabilitatea unui business vin si obligatiile la plata catre, fie ei, furnizori, colaboratori sau angajaţi, atunci cand poate incasarile intarzie sa vina. Ce te faci cand, desi ai preconizat ca ai incasari de X EUR/luna, banii intarzie sa apara? In momentul in care chiria trebuie platita, iar clientii “trebuie” sa cumpere, ce faci? Esti dispus sa ii astepti si sa ii servesti zi si noapte? “Odata cu puterea, vine si responsabilitatea” si asta nu trebuie sa o uiti nici un moment.

2. Ai incredere totala in tine si in ideile tale?

Daca raspunsul la aceasta intrebare este “NU”, atunci poate ar trebui sa mai astepţi. Poate ai nevoie de mai multa experienta sau poate pur si simplu ideea ta e buna, dar nu destul de buna. In oricare dintre cazuri, daca nici tu nu ai încredere oarba in produsele pe care urmeaza sa le vinzi, pai atunci cine? Tu vei fi promotorul nr.1 al businessului tau, iar pe parcurs vei intampina foarte multe obstacole si vei da de multi carcotasi. Daca nici macar tu nu esti trup si suflet pentru ideea ta si nu esti dispus sa infrunti cateva dificultati, atunci la primele probleme vei claca si/sau poate vei renunta, asa ca mai studiaza putin problema si porneste atunci cand simti cu adevarat ca esti pregatit.

3. Esti o persoana perseverenta?

Daca nu esti, atunci ai face bine sa devii! A fi antreprenor nu inseamna si a avea succes din prima (desi acesta ar fi cel mai fericit scenariu). Nu! De obicei, in business, lucrurile stau cam asa: Muncesti, muncesti, muncesti, gresesti, o iei de la capat! Muncesti, muncesti mai mult, mai muncesti inca putin, reusesti si mergi inainte! Iar muncesti, iar gresesti si asa mai departe… Partea frustranta apare cand muncesti, muncesti, muncesti si din greseala altora tot tu o iei de la capat. Aici trebuie sa intervina perseverenta, o incredere nemarginita in ceea ce poti sa faci si indiferent de obstacol sa privesti inainte.

4. Sunt nevoile clientilor mei de o importanta capitala pentru mine?

Nu iti imagina ca, acum daca esti “patron”, esti propriul tau sef si nu mai dai raport nimanui! Ei bine NU! Acum ai si mai mulţi sefi! Fiecare client, iti va fi sef, pentru ca fiecare banut pe care il incasezi vine din buzunarul lui. Fie ca vinzi servicii, spatii publicitare sau pantofi, clientul devine seful tau si are nevoi pe care tu trebuie sa le satisfaci, nu doar pentru a primi feedback-uri pozitive (care au potentialul de a-ti aduce mai multi clienti/sefi), dar si pentru a supravietui in lumea afacerilor. Ca sa fie tacamul complet, spre deosebire de “Managerul” pe care l-ai avea intr-o corporatie, taskurile pe care le primesti de la client sunt capitale pentru ca, cel mai des, acesta te plateste pentru el si cu banii munciti tot de el. De comenzile si de cererile acestui “sef”- clientul – depinde de venitul tau si de existenta ta ca antreprenor.

5. Imi cunosc potentialii clienti mai bine decat ma cunosc pe mine?

Poate e putin exagerata expresia, dar daca incerci sa vinzi, de exemplu, jocuri video ar fi bine sa stii nu doar cine ar cumpara produsele tale, ci si de unde le-ar cumpara, ce venituri ar avea, cat ar fi dispusi sa plateasca pentru un astfel de produs, unde locuiesc si cu ce se ocupa. Acestea sunt doar cateva informatii de baza care te vor ajuta inainte de toate sa iti construiesti business-ul. Poate mare parte din potentialii tai clienti locuiesc in Bucuresti si ar dori pe langa un magazin de jocuri si un spatiu in care sa se intalneasca si sa socializeze cu alti impatimiti sau poate te adresezi unui public international pentru care viata sociala este mai putin importanta… In oricare dintre cele doua exemple, vorbim de modele de business diferite, iar daca nu iti cunosti clientii inainte de a porni la drum, fa bine si invata-i!

In lumea antreprenoriatului, oamenii care au reusit sa aiba succes cu adevarat, cred implicit nu numai in ceea ce sunt si in ceea ce fac, dar au intotdeauna curajul de a isi impune convingerile lor. Oricare ar fi punctele lor forte si punctele slabe, ei cred in propriile lor puteri si in puterea de a se auto-depasi.

Desigur, pe parcurs vor exista mult mai multe intrebari la care va trebui sa iti raspunzi, dar ca sa poti trece cu succes peste orice obstacol va trebui sa raspunzi la inca doua intrebari: Esti intotdeauna deschis la minte? Esti intotdeauna pregatit sa inveti lucruri noi? Evindent ca la inceperea unei afaceri de la zero, nimeni nu stie totul din prima zi si de foarte multe ori nenumaratele posibilitati si optiuni cu care te vei confrunta vor fi coplesitoare. Va trebui pur si simplu sa accepte acest fapt! Ca si tine, si afacerea ta continua sa creasca si sa se dezvolte! Numai cu o minte deschisa vei invata sa iei deciziile corecte, vei invata din greseli, dar si din succese si vei sti sa alegi ce e mai bine pentru clientii tai, pentru echipa ta si nu in ultimul rand pentru tine.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>