Pages Navigation Menu

Orient Express- o calatorie prin istorie invaluita in aburi si cale ferata

Orient Express- o calatorie prin istorie invaluita in aburi si cale ferata

ol472pd8

Secolul al-XIX-lea a fost secolul marilor calatorii. Au trecyut mai bine de 130 de ani de cand s-a pus in miscare cel mai surprinzator tren care a traversat deserturi, lacuri, rauri, mari orase sau paduri pierdute cu o viteza de neconceput pentru fiinta umana de la acea epoca… Orient Express… Avea lumea la degetul mic, de la fiordurile norvegiene neospitaliere la centrul Berlinului, din savana africana la domeniile de gheata din Ushuaia, de la Moscova la Vladivostok.

De la prima calatorie in 1883, acest tren a fost invaluit in mister si povesti cu istorii adevarate sau fictiuni care au prins viata in cartile pline de suspans ale Agathei Christie, Graham Green sau John Dos Passos. Desi primul drum, de la Paris la Constantinopol din 14 octombrie 1883 apare in presa spaniola in “Gazeta drumului de fier”, se spune ca de atunci stirile despre ghinioane, accidente, evenimente istorice legate de acest tren magnific, au tinut prima pagina a presei din intreaga lume.

Subiecte ca: traversarea Balcanilor intr-o perioada in care se recomanda calatorilor sa detina arme de foc in bagaje pentru propia protectie, la atacul din 1891 din Turcia de catre o banda de hoti care s-au ales cu o geanta de 40.000 de lire sterline si luarea a cinci ostatici pasageri, sau un an mai tarziu cand trenul a fost pus in carantina datorita aparitiei unei epidemia de holera au contribuit la aerul misterios si aventurier al acestui mamut de otel. Dar pe langa toate aceste epidemii, jafuri sau crime, sa nu neglijam povestile de dragoste care s-au tesut intre pasagerii din randurile nobilimii si nu numai, povesti controversate unde drumul peste desert un era suficient de lung ca sa-i mai tina impreuna pe fugarii indragostiti. Orient Express este mai presus de toate un martor tacit la toate aceste nebunii frumoase si devine un “Titanic” pe cale ferata.

Luxul acestui tren considerat cel mai faimos din istorie consta in lambriuri de lemn de nuc si mahon, tapiterie cu foita de aur si matase, bai din marmura, cupe de cristal si argint, pardoseli acoperite cu covoare groase si vagoane izolate, dotate cu iluminare pe gaz, incalzire centrala si apa calda.

205-02m

Un tren incarcat de istorie care i-a insotit pe Churcill pe ultimul drum in 1965, sau a asistat la capitularea Germaniei in Primul Razboi Mondial, sau in al doilea Razboi Mondial, in acelasi vagon, Hitler a parafat capitularea franceza. Tot ce s-a intamplat in Orient Express a fost inconjurat de o meretie absoluta, chiar si in momentele cele mai rele. In primul drum a traversat Strasburgul, Viena si Budapesta si in fiecare gara era intampinat cu urale. S-a oprit si in Sinaia, iar regele Carol I al Romaniei a invitat toti pasagerii la palatul sau de vara. Acesta era trenul….o bijuterie pe care toti vroiau cel putin sa o poarte pentru putin timp, daca nu puteau sa o detina cu adevarat.

In octombrie 1928 se ciocneste de un alt tren si rezulta o catastrofa de proportii in care au murit mai mult de 30 de persoane si au fost masive pagube materiale. Mai tarziu, in luna aprilie a anului urmator sufera un incendiu care a redus la cenusa mai multe vagoane abia cand plecase din Zurich.

Ultima sa aventura in acea epoca de aur a avut loc in 1929 cand a ramas blocat in Turcia din cauza zapezii. Pasagerii au trebuit sa supravietuiasca cinci zile la temperaturi de -25° iar rezervele de carbune si alimente se terminasera. Toti s-au mobilizat si au coborat din tren sa caute lemne pentru foc sau sa vaneze animalele acre dadeau tarcoale trenului.

Decaderea acestui miraculos mijloc de transport a inceput odata cu aparitia liniilor aeriene, iar in 1977 se desprinde de istorie pentru prima data.

Raman insa amintirile unui tren luxos, in care s-au tesut povesti reale sau imaginare, a purtat in pantece contrabandisti, criminali, iubiri fugare, principi, cardinali, printese.

Aproape un secol mai tarziu de la “nasterea” sa, in 1982, trenul mitic reinvie in pelicula “Crima din Orient Express”, iar deplasarea cu el nu representa doar un mijloc de locomotie ci o calatorie prin istorie….si ce istorie!

Sursa ABC.es

Salvează

Salvează

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>