Pages Navigation Menu

Mașinile electrice: între mit și adevăr

Mașinile electrice: între mit și adevăr

În cadrul conferinței „Mașinile Ecologice – Viitorul în Prezent, unde reprezentanții piețelor auto au prezentat avantajele și dezavantajele înlocuirii mașinilor clasice cu cele hibrid sau electrice, Oraan Mărculescu, Business Manager în cadrul Ecoprofit.ro, a realizat o listă de mituri în privința acestor noi tipuri de automobile.

Oraan Mărculescu

Oraan Mărculescu, Ecoprofit.ro

1. Produc poluare conexă

Curentul e produs în principal în termocentrale

Dar evoluția regenerabilelor în mixul de energie deja a depășit 25%, iar în 2020 va depăși 30% (până în 2050 există scenarii pentru a se atinge 100% în peste jumătate din țări!). E de preferat utilizarea unei mașini electrice cu zero emisii în oraș, unde motoarele cu ardere internă produc NOx, particule, compuși volatili (peste 80% din numărul total de vehicule sunt folosite în mediul urban, unde deja locuiește peste 60% din populație).

Ecoprofit.ro

Ecoprofit.ro

Transporturile reprezintă 25-30% din poluarea totală, iar orice soluție de reducere consistentă a poluării este importantă.

• Sectorul transporturilor – singurul în care crește poluarea (deja sunt peste 1 miliard de autovehicule)
• Peste 5,5 mil. morți premature din cauza poluării aerului (din care minimum 1,5 mil. sunt cauzate de poluarea auto)
• Poluarea NU E TAXATĂ! Deci nu știm să cuantificăm costurile negative ale poluării

 

2. Subvențiile sunt inechitabile

De ce să susțină bugetul ”discountul” pentru mașini electrice?

În primul rând, e normal ca poluatorii să fie taxați, iar tehnologiile nepoluante să fie susținute – sistem bonus-malus, care trebuie combinat cu „taxa de carbon”. În al doilea rând, industria combustibililor fosili (cărbuni, petrol, gaze naturale) este susținută tocmai prin subvenții guvernamentale, mai mult sau mai puțin vizibile.

Într-adevăr, sumvențiile sunt inechitabile, dar, de fapt, subvențiile pentru regenerabile sunt de 4 ori mai mici decât cele pentru combustibilii fosili. Un studiul FMI din 2015 a luat în calcul și costurile externalizate ale poluării combustibililor fosili, iar cifra a ajuns  la 5,3 trilioane USD.

3. Prețul mare al tehnologiei

Mașinile electrice sunt prea scumpe!

Dacă poluarea ar fi taxată corect, calculele ar arăta că mașinile electrice sunt deja competitive cu modele similare.

Companiile iau în calcul TCO: prețul de achiziție, costul carburanților, costul întreținerii, deprecierea, riscurile, iar dacă în acest calcu ar intra și taxarea poluării, mașinile convenționale ar deveni necompetitive.

Domeniul haotic SH afectează mult percepția generală anti-mașini electrice.

4. Performanțe slabe

Mașinile electrice sunt lente!

Motoarele cu ardere internă au randamente foarte mici (în teorie, motorul de pe Toyota Prius e la 40%, dieselurile foarte performante pe la 30%, iar benzinarele la circa 20%). Motoarele electrice au un randament de cel puțin 80-90%, iar cuplul maxim e disponibil încă de la plecare. Tesla Model S P90D „Ludicrous Mode” ajunge la 0-100 km/h într-un interval de  2,8 secunde.

5. Autonomie scăzută

Nu poți merge la drum lung cu o mașină electrică!

Studiile arată că oamenii obișnuiți parcurg mai puțin de 100 km/zi în 75-80% din perioada de utilizare a mașinii (ex: centura Bucureștiului are 80 km). Până în 2020, standardul va deveni 250-300 km autonomie „cu un plin” (de exemplu, Chevrolet Bolt, Tesla Model 3).

Soluțiile propuse pentru drumuri lungi se referă la:
• replacement car (hibrid, range-extender, diesel)
• avion, tren
• remorcuta range-extender

6. Lipsa infrastructurii de alimentare

Se descarcă bateria și n-ai unde să alimentezi. ”Și eu ce fac la etajul 10?”

Un calcul estimativ arată că dacă toți producătorii auto ar lua exemplul Tesla – investiția într-o rețea globală de stații de alimentare – ar necesita circa 100 miliarde USD (față de câteva trilioane o rețea de stații cu hidrogen – ideea companiilor petroliere). Rețeaua Tesla Supercharger a ajuns la peste 3.500 de puncte în mai puțin de 4 ani!

7. Lipsa fiabilității

”Chestiile” electrice nu sunt de încredere!

Motoarele termice au zeci de componente în mișcare și frecare, plus sistemele de depoluare (din ce în ce mai complexe). Motoarele electrice sunt simpliste și robuste, iar bateriile au o incidență a defecțiunilor de circa 0,01%.

Ecoprofit.ro

Ecoprofit.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>