Pages Navigation Menu

Land art sau arta transformarii mediului inconjurator

Land art sau arta transformarii mediului inconjurator

Christo Javacheff

Land art sau arta pamantului este o miscare artistica postmodernista, ce a luat nastere la inceputul anilor ’70, in care peisajul natural si creatia artistica umana sunt imbinate intr-un mod cat mai original cu putinta. Totodata, prin acest curent s-a incercat iesirea definitiva a artei din universul sau definitoriu, prin ideea caracterului efemer atribuit unei opere de arta. Aceasta idee este sustinuta de faptul ca o asemenea opera este creata cu ajutorul naturii, folosindu-se exclusiv materiale naturale, precum: piatra, frunzele, metalele sau pigmentii naturali. 

Cel mai adesea operele de arta se situeaza in aer liber, fie in mijlocul oraselor, ca parte integranta a acestora; cele mai multe lucrari fiind realizate cu ajutorul florilor sau in exteriorul acestora, cat mai departe de civilizatie. Caracteristica lor cea mai importanta este accea ca aceste opere sunt supuse efemeritatii, ramanand in istorie doar cu ajutorul clipurilor inregistrate sau al fotografiilor documentare.

Land art este de asemenea considerata un pionierat al unei categorii de arta realizata exclusiv pentru locatiile exterioare, iar primele locuri care au fost folosite ca suport creativ au fost Nevada, New Mexico, Arizona sau Utah. Mai mult decat atat, acesata miscare postmodernista a fost un protest impotriva artificialitatii si comercializarii artei, cea din urma fiind facuta fara niciun fel de regula, mai ales la sfarsitul anilor ’60 in America.

Spiral-jetty

Arta pamantului a fost inspirata la randul sau de arta conceptuala si de cea minimalista, de  miscari artistice moderne precum: Cubismul, De Stijl, dar si de arta lui Constantin Brancusi si Joseph Beuys. Miscarea artistica a inceput in octombrie 1968 cu expozitia de grup „Earth Works” la Dwan Gallery in New York. In februarie 1969, expozitia „Earth Art”, gazduita de Andrew Dickson White Museum of Art, din Ithaca, a adunat artisti ca: Walter de Maria, Jan Dibbets, Hans Haacke, Michael Heizer, Robert Morris sau Gunther Uecker.

Probabil cel mai cunoscut reprezentant al acestei miscari este Robert Smithson, de origine americana, creatorul celebrei „Spiral Jetty” (1970), in care a reusit sa imbine piatra, cu pamantul, dar si cu alge in asa fel incat sa formeze un drum lung in forma de spirala in relief deasupra lacului Great Salt, in nordul statului Utah din Statele Unite. Munca lui, desi extrem de laborioasa, a fost inca de la inceput dependenta de fluctuatiile de nivel ale apei, fiind supusa efemeritatii.

La fel de cunoscut este si artistul Christo Javacheff, de origine bulgara, care a creat un hibrid intre arta conceptuala si arta invelirii. Printre cele mai cunoscute proiecte ale sale se numara invelirea unei intregi coaste Little Bay din Sydney, ce ofera o anumita masivitate si mister; invelirea cladirii Reichstag din Berlin, fostul sediu al Partidului Nazist, cu o panza alba, ca o forma de purificare, dar si invelirea unuia dintre podurile de peste Sena.

Christo Javacheff - reichstag - Copy Christo Javacheff pod sena

 

Sursa foto: liternet.bg; infinitearttournament.com; leninimports.com

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>